Hier zie je onze selectie van activiteiten op de kalender.

mrt
4
do
2010
Integratie, de blinde vlek van links? @ Provinciehuis Leuven
mrt 4 @ 19:30

2010-03-04-VVL-Scheffer-smallHoe moeten we omgaan met de straatcriminaliteit in grote steden, onhandelbare jongeren en de uitdagingen op het vlak van onderwijs? Wat is ons antwoord op de vraag naar moskeeën, minaretten en het dragen van hoofddoeken? Hoe gaan we achtergestelde concentratiewijken en no go zones tegen?

Heeft Paul Scheffer het ideale recept om deze explosieve cocktail te ontmijnen? Wat is het geheime ingrediënt voor een samenleving die diversiteit omarmt en waar iedereen zich thuis voelt?

We gaan met hem in debat op 4 maart in het Provinciehuis te Leuven vanaf 19u30. Het wordt ongetwijfeld een pittige discussie waarbij ook jouw mening van tel is.

Wie is Paul Scheffer?

Reeds vóór de aanslagen van 11 november, het succes van Pim Fortuyn, de moord op Theo Van Gogh en de Mohamed cartoons zorgde in 2000 het opiniestuk ‘Het Multiculturele Drama’ van Paul Scheffer voor schokgolven in Nederland. Niet verlegen om een straffe uitspraak, deed Scheffer met zijn visie op de migratieproblematiek in Nederland veel stof opwaaien. In 2007 bracht hij zijn boek ‘Het Land van aankomst’ uit.

Met:
Mohamed Ridouani
Schepen voor onderwijs, leefmilieu,diversiteit en personeel in Leuven.

Mich De Winter
Geeft les in het secundair onderwijs en is bestuurslid van sp.a Leuven.

Inleiding door Caroline Gennez

mei
27
do
2010
Is iedereen gelijk in het onderwijs? @ CC Oratoriënhof
mei 27 @ 20:00

2010-05-27-VVL-Nicaise-a4Een stand van zaken met Ides Nicaise.

Debatteer mee en geef je mening over het Vlaamse onderwijs!

Wie is Ides Nicaise?

In “De School van de ongelijkheid” luidt de centrale stelling dat de ongelijkheid in de maatschappij door het onderwijs versterkt wordt. De beste leerlingen worden aangemoedigd en verkrijgen een sterke maatschappelijke positie, de zwaksten worden verwezen naar zwakkere studierichtingen waar ze niet het menselijk kapitaal en de intellectuele capaciteiten meekrijgen om hun positie te verbeteren. Het Vlaamse onderwijs zou nochtans tot de wereldtop behoren. Aan de hand van een analyse van cijfermateriaal leggen de auteurs een aantal tendensen bloot. Ze presenteren een eigen manier om het onderwijs aan te passen en zo het tij te keren.
Tot dan.

Voorrang van Links